Kayıp Kızlar - Orhan Elmas (1984)

3 comments

Öykü: Orhan Elmas'ın 1984 tarihli filminin başrollerini Tarık Akan ve Ahu Tuğba paylaşıyor. Filmde kötü yola düşen kızların öyküsü anlatılıyor. Kimisi istemeden düşüyor bu yola, kimisi kendi isteğiyle. Film bazı noktalarda istismara kaçıyor. Senaryonun serim ve düğüm bölümleri keyifli ancak final bölümü biraz zayıf kalmış...


Belmondo Engin (Eray Özbal), Köylü Kızı Zehra'yı artiz yapmaya kararlı!


Lüks Leman (Belkıs Dilligil), taze sermayesini alıcı gözle inceliyor...


Film boyunca robdöşambrla sıkça gördüğümüz Nuri Alço yine aynı kıyafetle karşımızda. Fakat viski yerine o masadaki içki hiç yakışmadı babaya! Reşat başka bir muhabbet tellalıyla bonservis pazarlığına girişmiş durumda. Kadın kızları beğenince iyice neşeleniyor.


Kayıp Kızlar'ın en ilginç sahnelerinden biri: Belmondo Engin sonunda yeni filminin çekimlerine başlıyor. 


Meşhur gizli kamera sahnesi. İçkisine ilaç karıştırılan Lale (Ahu Tuğba), yatakta yatarken Reşat yeni bir filme başlamak için duvarın arkasındaki elemanına işareti vermek üzere. Evet duvardaki tahta mask, kameranın gizlendiği nokta. Çok yaratıcı!


Randevuevine polis baskını, çok stilize bir kadraj olmuş. Fakat polisin elindeki silah nedir öyle. Çelik Kuvvet mi, terör baskını mı. Silah fazla uçuk...


Orhan Elmas'ın bu '84 yapımı filminin senartsi; Erdoğan Tünaş. Tünaş, zamanının en ünlü senaristlerinden biri olarak, bu; polisiye-sosyal-dram içerikli filmde kalemini kılıçtan keskin kullanmış. Film ilginç bir konuya değinmesine rağmen, bazı konuları da istismar etmekten, abartmaktan da geri durmuyor. 

Filmin kurgusuna bakalım önce:
Komiser rolündeki Tarık Akan'ı bir yana koyalım. Üç karakterle üç durum temsil edilmiş:
-Lale (Ahu Tuğba)/ Ailesinin ilgilenmediği ve sevgisizlik içinde bulunan bir kız. Ailevi ve psikolojik problemleri onu önce yeni bir iş aramaya itiyor. Kendini nasıl bu yolda bulduğunu kendisi bile anlayamıyor.

-Sevda (Çiğdem Tunç)/ Almanya'da yaşayan ve free takılmak isteyen bir kız Sevda. Diskolara takılmaz özgür yaşamak istiyor. Bir de bunun üstüne babası istemediği bir adamla evlendirmeye kalkınca evden kaçıp, İstanbul'a geliyor. Sevda için para kazanmak ve özgür yaşamak için her yol mübah.

-Zehra (Nilgün Saraylı)/ Köylü Kızı Nilgün artist olmak için köyden çıkıp önce bir ajansa gidiyor. Ne şanslı ki; karşısına Belmondo Engin çıkıyor:) Filmde kızın artist olmak için özendiği sahnelerden birinde başrolünde Hülya Koçyiğit'in oynadığı Halit Refiğ filmi; O Kadın'a baktığını görüyoruz. Türk Sineması'ndaki güzel saygı duruşlarından biri.


Film kızların kötü yola düşmesini bu 3 figürle maddeleştirmiş. Tüm bunları anlatırken içkilere ilaç atma, kameralı odalar, surata kezzap atılan kadının öyküsü dönemine göre filmi epey gerilimli hale getiriyor. Yan karakterler: Reşat (Nuri Alço), Lüks Leman (Belkıs Dilligil), Eray Özbal (Belmondo), Coşkun Göğen (Cengiz); başroldeki Tarık Akan ve Ahu Tuğba'dan daha iyi performans gösteriyorlar ve filmi zirveye taşıyorlar.

Filmin sonunda "Su testisi su yolunda kırıldı" gibi gazete başlıklarıyla seyirciye verilen mesajın altı iyice çiziliyor. Döneminin en çok ses getiren filmlerinden biri olmasına şaşırmamak gerek. Uzun yıllar aileler çocuklarına bu filmi örnek göstererek gece hayatını yasaklamaya çalışmışlardı...

3 comments

DenizzzOzturkkk 20 Mayıs 2016 11:19

O kadin filminde oynayan Hulya Kocyigit degil Gulsen Bubikogludur :)

erkin 7 Ocak 2018 10:49

film elinizdeyse ulaştırma imkanınız var mıdır bana?

Unknown 6 Ağustos 2018 13:14

Nilgün Saraylı ÇİĞDEM TUNÇ şevişmeleri harika bir
film oldu

Yorum Gönder